Monday, August 22, 2011

'Trendy Muslimah' atau Menjadi Solehah?



"Wahai nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, "hendaklah mereka menutupkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka. yang demikian itu agar mereka lebih mudah untuk dikenali, sehingga mereka tidak diganggu." Dan Allah Maha Pengampun, Maha Menyayangi." (Al-Ahzab: 59)

Sukarnya untuk menilai batas aurat seorang wanita hari ini. Terlalu banyak inovasi baru yang mempamerkan fesyen2 'trendy muslimah'. Semakin lama semakin menjadi-jadi. Designer2 terkemuka berlumba2 dengan rekaan2 terbaru yang menjelikkan. Alangkah dangkalnya pemikiran umat hari ini. Sedangkan Islam telah meletakkan aurat dalam rangka yang cukup mudah. Namun apa yang terjadi hari ini fesyen itu di'Islamik'kan agar adanya ciri2 'Islam' maka terus diangkat darjatnya sebagai pakaian muslimah. Pemakaian turban misalnya, adakah hanya rambut itu aurat? Bagaimana pula dengan leher dan bahagian dada anda yang terdedah? Ditambah pula dengan aksesori tambahan seperti anting2 yang panjangnya mencecah bahu. Maka apakah bezanya wanita muslimah dengan wanita afrika?

Sungguh umat hari ini ternyata keliru dengan identiti sendiri. Ya x salah untuk berfesyen. Selagi mana anda tidak melanggar batasan yang telah syariat tetapkan maka dengan segala hormatnya dipersilakan. Tugas manusia sebagai hamba adalah memenuhi tuntutan syariat, bukan menyuruh syariat itu mengikut kehendak dan hawa nafsu manusia. Semudahnya begini, seandainya anda merasakan selesa untuk bersolat dalam pakaian yang anda pakai ternyata ia cukup menutupi aurat I-Allah.

Hati saya terhiris tatkala ada artis mengatakan "Saya memakai turban kerana ingin menutup aurat". Ya Allah. Saudari, aurat itu perlu saudari perhalusi kembali. Jangan mudah terpedaya dengan pengaruh2 yang yang tidak akan pernah berhenti menyesatkan pemikiran umat Islam. Bukanlah saya menyalahkan turban itu tetapi cara menggayakannya memang tidak menutupi aurat secara keseluruhannya. Adakah anda rela hanya rambut yang berjaya anda tutup itu bebas dari sambaran api neraka maka anggota lain dibakar? Andai anda rela untuk itu maka silakan. Tutuplah hanya rambut anda dan benarkanlah anggota lain terdedah menjadi tontonan kaum2 yang tidak halal bagi anda.

Trend pakaian 'syurga neraka' juga tidak kurang hebatnya. Memakai tudung, cukup cantik dan sempurna dipandang. Tampil pula dengan baju kebaya labuh menampakkan kesopanan. Sekali pandang aduhai manisnya inilah jalan menuju syurga. Namun saat kaki mula melangkah aduh peritnya jalan menuju neraka. Yelah, masa berdiri nampak tertutup je dari atas sampai bawah. Bila start berjalan je dah nampak betis. Jadinya sekejap syurga pastu neraka. Sambung syurga, neraka balik. Elok2 pakai tudung kain pula berbelah sampai ke lutut.

Berpakaian mengikut 'trendy muslimah' atau berpakaian untuk menjadi solehah? Anda sendiri yang menentukan di mana kedudukan anda...



No comments:

Post a Comment